החל מהשנה (2020) סליקת כרטיסי אשראי עם קוד אישי בלבד EMV

קורא כרטיס מגנטי EMV

 

כל מי שטייל בחו"ל מכיר את הרגע הזה במסעדה. אחרי שאכלתם ארוחה משובחת, כבר סיימתם את הקינוח והזמנתם חשבון מגיע המלצר עם מעין מכשיר מוזר ומבקש מכם להכניס את כרטיס האשראי שלכם בשביל התשלום ואז להקיש את הסיסמא. נכון, אתם רגילים שאתם נותנים את הכרטיס שלכם והחשבון חוזר משולם באופן מיידי בלי שאתם צריכים לעשות יותר מדי. אבל במקרה הזה אתם צריכים פתאום לחכות מול המלצר שכרטיס האשראי שלכם יעבור חלק מול העיניים שלו וכדי להוסיף חטא על פשע אתם גם צריכים להיזכר פתאום בסיסמא של כרטיס האשראי, סיסמא שבקושי השתמשתם בה בשנה האחרונה. 

 

זה אולי נראה כמו דבר רחוק שקורא רק בחופשות אבל קורא כרטיסים עומד להיות בקרוב חלק אינטגרלי מחווית הקנייה של כל ישראלי וישראלית. ממשהו שבאמת היה נראה פעם כמו דבר שקורא רק מחוץ לישראל, סליקת כרטיס אשראי מול העיניים ועם קוד אישי היא דבר שעומד להיכנס לחיינו ממש בקרוב. איך בעצם זה עובד?

 

כולנו כבר רגילים במידה רבה לערוך סליקה באינטרנט. כל מי שחווה קניות אונליין יודע שבאיזשהו שלב מתבצע אימות של כרטיס האשראי שלו על ידי סליקה של הכרטיס ווידוא של אמינות הנתונים שבו אל מול חברת האשראי. נכון, זה תהליך שעשוי להיראות מיותר ומייגע עבור ישראלים רבים אבל בעולם שבו יש יותר ויותר הזדמנויות לשאוב מאיתנו את המידע, חשוב שנדע שאנחנו יכולים לבצע פעולות פשוטות ובסיסיות כמו קנייה בכרטיסי אשראי בצורה מאובטחת מבלי שנדאג סתם. 

 

אז בדיוק כמו סליקה באינטרנט, גם השימוש במכשיר של קורא כרטיסי אשראי פועל באותו האופן. העקרון הוא פשוט. אין אדם שיותר טוב לסמוך עליו מאשר על עצמכם, גם אם זה לא תמיד נראה ככה. אז בעצם, כמו במסעדה מתחילת הכתבה, סליקת כרטיס אשראי, מהלך שנועד לוודא שאין שום הפרעה במהלך הדרך בתהליך הקנייה נועדו לשמור על בטחוננו.

השימוש של חנויות במכשיר של קורא כרטיס מגנטי מבוסס על הוראה של בנק ישראל. לפי הוראה זו כבר בשנת 2017 נכנס לתוקף תקן EMV שנועד לבצע עסקה באופן מאובטח יותר על ידי כך שבזמן ביצוע העסקה עצמה לקוחות נדרשים להאשר את הקוד הסודי שלהם בבית העסק. עקרון זה נקרא עסקה חכמה ובעצם השימוש שעסקים עושים באותו המכשיר המוזר שבדרך כלל אתם רואים בו את הכרטיס רק עובר ונקרא קורא כרטיסים נועד לשמור על בטחון הצרכנים. 

 

חשוב לציין שההחלטה עצמה נכנסה לתוקף אמנם כבר ב-2017 אבל החל מינואר 2020 כבר חלות בפועל הוראות המחייבות את בעלי העסקים השונים לעשות שימוש בקורא כרטיסי אשראי. כך, אם עסקים לא מבצעים עסקה באמצעות סליקת כרטיס אשראי במכשיר האחריות לעסקה ולנזק שייגרם בעקבותיה תחול במלואה על בית העסק עצמו. 

 

התקנות החדשות של בנק ישראל יכולות גם לשרת אותנו בתור צרכנים. נכון, לפעמים זה עלול להיות מעיק לנסות להיזכר פתאום בסיסמא לכרטיס האשראי, במיוחד אם אתם לא הייתם רגילים להוציא כסף מזומן. אבל, בעולם שבו יותר ויותר מידע שלנו פרוץ לכל עבר, דווקא תקנות כאלו משרתות אותנו, האזרחים. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back To Top